Blog


Máj. 20-26. Adria átkelő vitorlástúra
Hajó: Beneteau 411 (extrák: spi, radar, ais)
Útvonal: Milna, Brac szg. - Ubli, Lastovo szg. - Bari, Olaszo. - Komiza, Vis szg. - Milna, Brac szg.
Vasárnap délelőtt erős szeleink voltak (22-25csomós ÉNY), majd délután folyamatosan csökkent 10-15 csomóra. Eleinte reffelt vitorlákkal vitorláztunk, később már spinakkereztünk, az első nap az 57 tmf-et 11 óra alatt tettük meg.
Hétfő reggel kijelentkeztünk Ubli-ból (300 fős falu), majd irány Bari, Olaszország. Egész nap félszelezés 15-21 csomós szélben, néha reffelni is kellett, nagyon jó sebességekkel tudtunk vitorlázni.
A traffic zone-ban még nappal / szürkületben mentünk át, volt olyan nagy hajó, amitől csak pár száz méterre mentünk el. Kellemes Adria átkelő időnk volt! Reggel gyenge szeles menetben lassú vitorlázás... sok-sok halászhajó körülöttünk, szóval folyamatosan kellett figyelnünk.
8:30-kor kikötés a Yacht Clubban, 2 éve jártam már itt az egyik őszi Adria átkelésen, nagyon kellemes hely, mindenkinek ajánlom (nem változott itt semmi!). A hivatalos országbelépés után, városnézés (St. Nicolas Bazilika, óváros, régi vár...), majd ebéd a belvárosban. Egész nap a városban voltunk majd a hajónál is pihentünk. Tamás például fodrásznál is volt :-) A halpiac és a halászkikötő nagyon hangulatos itt Bariban, ez volt az én egyik kedvencem.
Szerdán reggel 9:30-kor indultunk el a Bari Yacht Club-ból, ez egy nagyon elegáns vitorlás klub + nagyon jó a kávéjuk is. :-)
Délelőtt gyenge szelek és délután is, 5-6 csomós szélben 3-3,5 csomóval vitorlázunk... de jönnek a delfinek és velünk tartanak röviden, ami minden alkalommal nagy élmény. Halászhajók mindenhol napközben, majd éjszaka érjük el a hajózási csatornát, amikor a nagyhajókkal kellett vigyázni.
Hajnalban elkapott minket egy vihar (30-35 csomós szél, de szemből fúj!), és volt eső is 2-3 órán keresztül. A csapat nagyon jól kezelte, és végig vitorláztuk! Egész délelőtt erős szelek, majd változó gyenge szelek. Estefelé érkeztünk meg Komiza városba, Vis szigetére. Megtett táv: 163 tmf és az időnk: 1 nap 8 óra... végig cirkáltuk a távot! :-)
Pénteken ismét misztrál (ÉNY szél), max szél 20-22 csomó, átlag szél: 15 csomó és amikor a szél átváltott É-ra, akkor ismét cirkálás...
Az Ocean Sailing SE információi az egyhetes Adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúráról itt olvashatók és az Ocean Sailing SE aktuális túrái itt találhatók.

Máj. 6-12. Adriai VMG flottavitorlázás
5. alkalommal szerveztük meg a VMG flottavitorlázást, és talán ez lett az egyik legizgalmasabb. Erős változó szelek és az útvonal változtatása miatt. Nagyon jó csapatok jöttek ismét össze érdekes emberekkel.
4 hajóval és 2 turnussal (máj. 6-9. és máj. 9-12.) szerveződött ismét, mert az a tapasztalat, hogy a legtöbb embernek a 4 nap jobban belefér, mint az egy hét... de persze most is többen maradtak egy teljes hétre. Plusz négy hajónyi ember könnyebben lesz közösség, mint az öt hajónyi ember.
A hajóink idén is az Elan 434 Impression-ök voltak, mert tavaly is beváltak.
Útvonalaink
1. turnus: Kastela - Hvar szg. Starigrad - Brac szg. Bol - Brac szg. Povlja és Luka - Kastela
2. turnus: Kastela - Brac szg. Blaca lakatlan öböl - Hvar szg. Jelsa / Vrboska - Split - Kastela
Voltak esti futamok, gyenge szeles futamok és volt futam 27 csomós szelekben. Esti programok: közös dock party-k vagy egy hajón összegyűltünk beszélgetni... a VMG flottavitorlázáson ugyanakkor hangsúlyt kap az esti és a délutáni program, mint a vitorlázás. Idén is voltak közös kirándulások és közös vacsorák is. Nekem az a kedvencem, amikor egy kis lakatlan öbölben lehorgonyzunk és összekötünk két futam között, közös fürdés / úszás + ebéd :-) persze süt a nap és már nyár van.
Ősszel ismét VMG flottavitorlázás, és várunk minden érdeklődőt szeretettel!

Ápr. 29. - máj. 6. Egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra
Hajó: Beneteau 411 Oceanis
Útvonal: Brac szg. Milna - Split - Vis szg. Kut - Drvenik szg. - Tijat szg. - Dugi Otok, Sali - Zadar - Milna, Brac szg.
Időjárás: ÉNY szelek, ápr. 30-án 24 csomós, amúgy gyengébb... szóval sok misztrálunk volt :-)
Gyenge szélben nagyobb hangsúlyt kap a manőverezés motorral kikötőben téma (kerékhatás, egyhelyben megfordulás, bójára állás, farral kikötés...), de persze sokat vitorláztunk, mert gyenge szélben is lehet. Negyedszeles vitorlázáskor a jó vitorlabeállítás (telltales helyes állása) volt a fő téma.
Továbbá: horgonyzás, halzolás (center the main!), MOB gyakorlat, spinakkerezés, éjszakai vitorlázás... Az elmélet és a gyakorlat egymás mellett történik: navigáció (papír térkép, Navionics, radar), bója ismeret, VHF rádió kezelés, időjárás elemzés (felhők, barométer alapján)... A szokásos egyhetes tanfolyam / gyakorló vitorlástúra volt, a csapat nagyszerű és mindenki sokat tanult. A horvát B vizsgán mindenki átment szokás szerint, a csütörtöki házi vizsga nagyon hasznos volt most is. A szept. 2-9. közötti adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúrán még vannak szabad helyeink, jelentkezni nálam lehet: aron@meder.hu / +36 20 273 8423

Pénteken reggel a váci Waldorf Általános Iskolában tartottam előadást a csillagászati navigációból. Bevittem a szextánsunkat is, amivel a csillagok, a Nap és a Hold magasságát (szögét) mérjük. A csillagképekről és a csillagtérképről is meséltem a tanulóknak. Emellett természetesen a Földkerülésem is téma volt, a végén sok-sok kérdés volt, ami tipikus waldorfos jelenség. :-)
Az Ocean Sailing SE információi az egyhetes Adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúráról itt olvashatók és az Ocean Sailing SE aktuális túrái itt találhatók.

04.08-22. Seychelle-szigeteki vitorlázás
A hajónk egy Catana 43-as Ocean Class, ami egy nagyon sportos óceáni katamarán. Már 6 csomós szélben 4,5 csomóval tudunk vitorlázni, a max. sebességünk 8.9 csomó 16,5 csomós szélben... tehát nagyon élvezetes vitorlázásaink vannak, már kis szélben is!
Designer: C. Barreau / LOA: 43 ft / Beam: 24 ft / LWL: 42 ft 4 in / Minimum Draft: 3 ft 9 in / Maximum Draft: 8 ft 2 in (két nagy svertünk is van) / Displacement: 22300 lbs / Dry Weight: 22300 lbs
Két Volvo 40HP-s motorunk van / a víztankunk 800literes (és van vízkészítő is a hajón)
Amúgy cutter vitorlázatunk van, ami 2 orrvitorlát jelent esetünkben, és ez félszélben / futtatott negyedszélben plusz sebességet is jelent ez.
Útvonal: Praslin szg. (Baie Ste Anne - Anse Lazio - Anse Georgette) - Curieuse szg. (Laraie Bay - Anse St. Jose) - St. Pierre szg. - La Digue szg. - Coco szg. - Felicité szg. - Grande Soeur szg. - Round szg. - Saint Anne szg. - Le Moyenne szg. - Mahé szg. (Royal Anse, Beau Vallon, Anse Majo, Grande Anse) - Therese szg.
Kellemes időnk volt végig, kb. 30-32 fok napközben, ritkán esett és alapvetően gyenge szeleink voltak. Sok strandolás, sznorkerezés és a Nemzeti Parkok (sok teknőssel) voltak a napi programjaink. A helyi, kreol konyha mindenkinek ízlett, igaz néha kicsit csípett. A helyi trópusi friss gyümölcsök szenzációsak voltak, pl. éppen mangó szezon volt. :-)
Szinte mindennap vitorláztunk, volt azonban amikor annyira nem volt szél, hogy motorozni kellett. Láttunk delfineket is, repülő halakat is és nagyon tiszta itt a tenger... Sajnos a globális felmelegedés itt is látszik: pusztuló korallok és emelkedő vízszint... ezt minden esetben rossz látni :-( A jó társassággal gyorsan elszaladt a két hét, és nekem már jövő szombaton kezdődik az idei első tanfolyam / gyakorló vitorlástúránk az Adrián.... Az Ocean Sailing SE információi az egyhetes Adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúráról itt olvashatók és az Ocean Sailing SE aktuális túrái itt találhatók.

A ma van a víz világnapja, és a Szilágyi Erzsébet Gimnázium Víz Napjának rendezvényén beszélgetés jellegű előadást tartottam az A38-on. Az előadás témája természetesen a víz volt, és ahogy én látom...
A Balaton nagyon tiszta vizű tó, akár a vízéből is lehet inni (érdemes azért a közepéről inni), de a Tiszán már nem annyira jó a helyzet. Meséltem a középiskolásoknak a PET Kupa rendezvényről, ahol a csapatok egy hétig PET palackot szednek... 2014-ben amikor mi is voltunk a rendezvényen, kb. 10000 palackot szedtünk össze 8 PET palackból készített hajóval...
Az Adria és a Földközi tengeri állapotokról is meséltem (a lakatlan szigetek tele vannak szeméttel!), és az óceáni szemétszigetek is téma volt. Emellett természetesen a vitorlázás, a tengeri vitorlázás is örök témám. :-)

Márc. 16. 19:00-20:30
TŰRÉSHATÁRON INNEN ÉS TÚL - extrém SPORTOLÓI KEREKASZTALBESZÉLGETÉS (KAPSZLI) / Dr. Lénárt Ágota sportpszichológus (Semmelweis Egyetem tanszékvezetője) volt a moderátorunk.
A többi vendég: Kovács László teljesítménytúrázó és Szabó Norbert, a FarFarAway atlanti óceánt kajakkal átszelő expedíció egyik tagja volt.
A téma az volt, hogy ki hogyan élte meg amikor a tűréshatáron túl ment... a személyes tapasztalaton keresztül ezt a világot próbáltuk megmutatni.
Amúgy Ágotával már 2013-ban találkoztam, akkor a MiniTransat szóló Atlanti átkelő vitorlásversenyre készített fel, mutatva néhány módszert. A pszichológiai ráhatással óriási belső energiatartalékok szabadíthatók fel, és ez nem csak az élsportban fontos... Nagyon érdekes beszélgetés volt, nagyon élveztem én is.
Amúgy éppen a Balatonról jöttünk fel, ahol családostul három napot töltöttünk, és természetesen Carinát is meglátogattuk (+takarítottam) Balatonlellén. A fiam életében (7hónapos) most látta először a Balatont és a hajónkat Carinát! :-)
Carina földkerülő vitorlásom átkerül Fonyódra, a VAGABUND Vitorlás Sportegyesület telepére március végén! Nagyon köszönöm a Vízisport Központnak a lehetőséget, és Kocsis Ádámnak a hatalmas segítséget. Szerintem Carina nagyon inspiráló lesz majd a sok-sok gyereknek a vitorlástáborokban nyaranta! Az Ocean Sailing SE (www.oceansailing.meder.hu) és a VAGABUND Vitorlás Sportegyesület a jövőben szervez közös vitorlástábort is, de erről majd még később írok...
Köszönöm a Balatoni Hajózási Zrt.-nek, hogy 7 évig Náluk lehetett Carina (egész pontosan a balatonlellei kikötőben). Külön köszönet Nagy Viktória, Kiss Attila és Fehér Péter!
Békét és Szelet! Méder Áron (www.meder.hu)

Tönkő Gábor műhelyében jártam, ahol a 25-ös T-Jolle-kat is építi. Gábor mesélt a hajóépítésről, majd én meséltem az óceáni vitorlázásról, ahogy én látom... legvégül Wlasitsch Tamás mesélte el a 2016-os Atlanti átkelésük történetét. Tamás találta ki és szervezte meg a Hajógyár látogatást, köszönet a szervezésért!
Gábort nagyon régről ismerem... 1998-ban kezdtem 25-ös túrajolléval versenyezni Gaál Péter barátom hajóján (Lázadó, C22) Fonyódon a Port Lacajban, szóval innen van még a kapcsolat. Gábor 2005-ben Carinát is megnézte Újpesten, ahol Nagypapám kertjében a felújítása zajlott és véleményezte is :)

Karibi vitorlás (2017.02.18-25.)
Induló kikötőnk: Guadeloupe, Pointe a Pitre
A hajónk: Bavaria 42 Match (sportos gyors 'performance cruiser')
LOA: 12,46m / D: 2,45m / Motor: 55HP
Útvonalunk: Guadeloupe - Illes des Saintes - Dominica island - Marie Galante - Guadeloupe
Mivel többen jelentkeztek, ezért idén szerveztem egy 2. karibi vitorlástúrát is hasonló útvonalon, mint az első. Szerintem ez a környék legjobb útvonala: legszebb helyek + rá lehet érezni a Karibra 100%-ban. :-)
Jövőre azért más fele fogunk majd vitorlázni :-) és novembertől majd lehet jelentkezni. A 2018 január - februári célpontunk: Bahamak (690 sziget és több, mint 2000 korallszirt) vagy St. Martin - Anguilla és környékén.
A csapat szombat este érkezett meg a hajóra és ismét egy pörgős hét következett! A csapat egy részével már korábban is vitorláztam, például volt, aki tavaly is velünk volt a Karibon, de persze mindig vannak új csapattagok is, sőt volt, aki tengeren most itt vitorlázott először. :-)
A cél az volt, hogy mindenki jól érezze magát, és teljes legyen a kikapcsolódás és feltöltődés...
Amikor télen a nyárba utazunk, és 30 fok meleg van hirtelen, a tenger 26 fokos és kellemes folyamatos szél van (passzát ÉK-K 15-20 csomós)... vagyis ez a nagybetűs IDEÁLIS vitorlázós idő, ami a hideg havas Budapest után nagyon feltölti az embert, ajánlom mindenkinek! :-) A szigetek csodálatosak - szavakat nehéz találni - homokos pálmafás tengerpart és sok-sok napsütés... és ami miatt én nagyon szeretem, hogy itt ezeken a szigeteken nincs még sok turista :-)
Finom trópusi gyümölcsök, helyi kreol ételek (sok halételük van!), helyi csokoládék, finom helyi rumok, puchok és koktélok... mi kell még egy néhány órás laza vitorlázás után.
A sznorkerezés Guadeloupe mellett Pigneon szigetnél a Cousteau Reserve-nél a legjobb a környéken, mindenki meg is nézte a csapatból. Onnan kapta a hely a nevét, hogy Captain Jacques-Yves Cousteau filmezett itt (a film címe: Le Monde du Silence) 1955-ben. Látnivaló minden szigeten sok van: rumgyártás, csokoládégyártás, dzsungeltúra, vízesések, helyi piacok és kifőzdék, gyorsan és tartalmasan telnek a napok...
A szél egész héten megbízhatóan fújt, nem is nagyon kellett motoroznunk. Láttunk delfineket, repülőhalakat, bálnát és még teknőst is! A vízalatti világ még csodálatosabb, az ember nem is akar kimenni a vízből...
A helyi emberekkel is tudtunk kicsit ismerkedni, és a helyi zenéket mindenki imádta... szóval jövőre is vissza jövünk! Tavaly is ezt mondtuk. :-)

Karibi vitorlás (2017.02.11-18.)
Induló kikötőnk: Guadeloupe, Point a Pitre
A hajónk: Harmony 38 / Hull Type: Fin w/bulb & spade rudder / Rig Type: Fractional Sloop / LOA:11.67m / LWL:10.05m / Beam:3.82m / Listed SA:69.4 m2 / Draft (max.): 1,5m / Displacement: 7450 kgs. / Designer: Mortain & Mavrikios / Builder: Harmony Yachts (Groupe Poncin Yachts) / Víz: 505 liter / Üzemanyag: 200 ltrs.
Útvonal: Guadeloupe - Illes des Saintes - Dominica island - Marie Galante - Guadeloupe
Mivel többen jelentkeztek, ezért idén szerveztem egy 2. karibi vitorlástúrát 02.18-25. között, rögtön az első után. A 2. túrán más hajóval mentünk (Bavaria 42 match), de az útvonal nagyon hasonló volt.
Szombaton délután átvettem már a hajót 16:00-kor, és a csapatot vártam, volt akik már több napja a szigeten voltak, és volt idejük körbe nézni, és ismerkedni a szigettel...
Szombat este bevásároltunk, majd hajóbemutatás és finom helyi vacsora a parton. Vasárnap reggel futottunk ki kellemes szélben (22 tmf vitorlázás 3,5 óra alatt jó szélben). Iles de Saintes főszigetén a Marigot Bay-ben dobtunk horgonyt, ahol csak mi voltunk egy kis település védett öblében, a környező öblök mind tele voltak hajókkal. Festői szépség és karibi hangulat...
Délután séta a környező strandoknál (és úszkálás), majd a sziget központjába is elsétáltunk. Ez egy nagyon aranyos kis szigetcsoport Guadeloupe sziget közelében, és gyakran jártam itt, amikor félévet erre vitorláztam (2010-11)... mert az egyik kedvencem volt a környéken.
A karibi vitorlástúrák alapvetően nyaralós nyugis vitorlástúrák, ahol a hangsúly a Karib szigetvilág megismerésén van. Tehát minden nap vitorlázunk, de csak néhány órát, és a többi idő a szigetek felfedezésével töltjük, sznorkerezéssel vagy strandolással...
Hétfőn átvitorláztunk Dominikára (20 tmf 4 óra), Portsmouth városánál horgonyoztunk le. Ez a másik nagy kedvencem, kedves emberek, nagyon jó piac és sok-sok látnivaló. Dominkán két napot töltöttünk és tejesen bejártuk. Portsmouth a 2. legnagyobb város a szigeten (amúgy 1760-ban ez volt a főváros, de a malária miatt Roseau lett a főváros és maradt is), de csak 3000 ember él itt, szóval kicsi városka... a környék látnivalói: Indian River, Cabrits Nemzeti Park, de elmentünk messzebbre is, például Roseaba, a fővárosba is jártunk... a karibi indiánok falujába is ellátogattunk, a hegyi forró vizes fürdőt is kipróbáltuk, Trafalgar vízesés, Botanikus kert, Csokoládé gyár, Dzsungel túra...
Szerda este a parton a raggie buli elő koncerttel, ahol főleg a vitorlázók voltak...
Mindenkinek nagyon tetszett Dominika, de tovább kellett indulnunk. Csütöröki program: átvitorlázás Marie Galante szigetére, ahol a homokos pálmafás tengerparton tűzet raktunk és sütögettünk...
Pénteken reggel séta St. Louis városában, majd vitorlázás Pointe a Pitre felé, este horgonyzás Gosier szigetnél. Közben persze homokos pálmafás tengerparton pihenés :)
Csak szombat reggel hajóztunk vissza a marinába Points a Pitre városába. Gyorsan elszaladt az egy hét, a Karibon ez ilyen... ma este jön a következő csapat, és indulunk újra a szigeteket felfedezni. :-)
Lapok:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  
Copyright © 2010 meder.hu.