Blog


Egyhetes adriai gyakorló vitorlástúra / Brac - Dubrovnik - Brac (2018.06.09-16.)
Hajónk: Beneteau 411 (extrák: radar, ais, spi)
Időjárás: misztrál (ÉNy) 10-15-19 csomós szél, majd keddtől a légnyomás csökkent (1011 mbar-ról 1005mbarra) és az eső is esett röviden, plusz a szél befordult DK irányba 2 napra, majd utána ismét ÉNy - É - ÉK-i szelek (és emelkedő légnyomás)... tipikus nyári adriai időjárás.
Útvonal: Brac szg. - Lastovo szg. - Cesvinica lakatlan sziget - Mljet szg. (Pomena falu) - Mljet szg. Kalüpszó barlangja - Dubrovnik - Misnjak lakatlan sziget - Mljet szg. Sobra falu, Riva étterem - Korcula szg., Korcula város - Hvar szg. Hvar város - Marinkovac lakatan szg. - Brac szg.
Első nap 4,5 órán át spiztünk 12-15-19 csomós szélben és 3-4-es tenger állapotban. Jó gyakorlás, és jó menet volt 50 tmf 9 óra alatt… Lastovo szigeten egy tengeralattjáró bázison kötöttünk ki először, majd beálltunk a marinába (Ubli várossal szemben). Vacsora csevapcsicsa és ajvar horvát stílusban...
Hétfőn reggel indultunk tovább és gyenge szeles vitorlázás volt egész délelőtt, majd Cesvinica lakatlan szigeten álltunk meg dél körül, ahol sznorker / úszkálás és sziget foglalás után ebédeltünk is indultunk tovább Mljet szigetre. Mljet szigetnél Pomena faluval szemben horgonyoztunk le és egy kötéllel a farunkat is kikötöttük Pomestak sziget egy fájához. Szenzációs időnk van és friss tenger :-) itt is sznorkerezés / úszkálás és kirándulás a belső tóhoz, ami a Mljet-i Nemzeti Park fő látnivalója.
Kedd reggel 8:30-kor indultunk tovább és a reggeli menetben történt. Dél körül a Kalüpszó barlangjánál álltunk meg, ami az egyik legszebb barlang az Adrián szerintem, nagyon ajánlott hely! Itt beúsztunk, beeveztünk a barlangba, ami mindenkinek egy nagy élmény volt. A rövid megálló után vitorlázás egész nap a 7-11 csomós D-i szélben, este 21:30-kor kötöttünk ki Dubrovnikba. A nap folyamán a negyedszeles menet, és a VMG maximalizálás volt a témánk (57 tmf 14 óra alatt!). Szerda délelőtt séta Dubrovnikban, majd 12:30-kor indulás északnak. Változó Ny-i / ÉNy-i szelek 7-12 csomós és negyedszeles vitorlázás egész nap. Csütörtökön egész nap ‘thunderstorm’ vagyis esők és kisviharok szélerősődésekkel, ilyen időjárási körülményekben a vitorlázás sok figyelmet igényel, hogy időben reffeljünk / shottoljunk, ha szükséges. Péneteken már kifújt ÉK szeleink voltak 11-18 csomó között, és tudtunk gyakorolni egész nap. 21 óra körül értünk vissza Brac szigetre a kikötőnkbe.
Egy hét alatt gyakorlás volt bőven, témáink: kikötések / vitorla beállítások / navigáció (navionics, chart plotter és papír térkép alapon) / spizés / horgonyzás / csomózás (örök téma…) / éjszakai hajózás / kikötési gyakorlat / MOB gyakorlat / reffelési gyakorlat / VHF rádiózás / időjárás ellemzés és értelmezés. A túránk az önálló vitorlázásra készítette fel a csapatot, ami egy fontos mérföldkő minden hajós életében.
Az Ocean Sailing SE információi az egyhetes Adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúráról itt olvashatók és az Ocean Sailing SE aktuális túrái itt találhatók.

Adria átkelés (2018.06.02-09.)
Hajónk: Beneteau 411 (extrák: radar, ais, spi)
Időjárás: misztrál (ÉNy) főleg, ami a tipikus nyári szél az Adrián. A barméter 1017mbar-ról leesett 1009mbar-ra (24 óra alatt hétfőn) és több alkalommal volt esőnk és szélerősödés (isolatated thunderstorm), a szélíránya Ny-ra változott, de volt DK szelünk is... Szerdától lassan emelkedett a barométer, és nagyon kellemes időnk volt igaz gyenge szelekkel. Pénteken viszont bejött a jó szél is, délután már 21-25 csomós K-i szelünk volt!
Útvonal: Brac szg. - Lastovo szg. - Bari (Olaszo.) - Vis szg. Komiza - Brac szg. (350 tmf)
Első nap: Milna, Brac szg. - Lastovo szg. Ubli útvonalat (47,8 tmf) 9 óra 44 perc alatt tettük meg, eleinte gyenge szeleink voltak, de végül délután bejött a nagyon várt misztrál (10-14 csomó ÉNy) és élvezetes spi-zés volt 6 órán át. Este 18 után érkeztünk meg, először kikötöttünk egy tengeralattjáró bázison röviden, majd a Solitudo Hoitel marinájában kötöttünk ki. A Hotel étterme türhető, a közelben a többi étterem bezárt sajnos.
Hétfőn 10:00-kor kijelentkeztünk Ubli falu kikötői kapitányságán, majd utána a rendőrségen és irány Itália :-)mAdria átkelés eleinte gyenge szélben kezdődött, de a végén már 16-20 csomós szeleink is voltak (TWA: 100-120 / SOG: 8,5-9 csomó). Élvezetes menet volt és a 113,1tmf-et 23 óra 38 perc alatt teljesítettük. A hajóforgalom komoly volt, a hajózási csatornánál szokás szerint kellett figyelni és ki is kellett térnünk… Bari az egyik kedvenc dél olasz városom, már negyedik éve járunk át ide az Adria átkelő vitorlástúránkon, és az óváros eddig mindenkinek tetszett. :-) Ősszel szervezem a következő Adria átkelő vitorlástúránkat, és már lehet akár jelentekezni is!
Szerda reggel elindultunk vissza Horvátországba. Gyenge szelek voltak és kerestük a szelet. Az olasz part közelében vitorlátunk estig, mert itt volt kicsit több szél, viszont sok halászhajóval is találkoztunk persze… gyenge szeleink voltak egész éjjel és csak reggel 8 körül jött meg a 10 csomós szelünk, amivel már 5,5 csomóval tudtunk kellemesen vitorlázni. Csütörtök este 17-kor kötöttünk ki Komizan, 31 óra hajózás után, eddig ez volt a leghosszabb átkelésünk (131,8tmf/átlag SOG: 4,1 csomó). Az utolsó 6 órában egy nagyot spi-ztünk :-)
Pénteken bejött a jó szél, eleinte 16-18 csomós K-i, majd délután már 21-25 csomós K-i szelünk volt. Így 7 óra alatt tettünk meg 47,5tmf-et, amivel 6,8 csomós átlag sebességet értünk el! Ez jónak számít :-)
Az Adria átkelő vitorlástúránk egy gyakorló tengeri vitorlástúra tapasztaltabbak számára, amikor fontos a jó szél. Szerencsénkre jó szeleink voltak, és egy nagyon jó csapat jött össze, és sokat tudtunk gyakorolni.

VMG flottavitorlázás (2018.05.19.-25.)
A kétszer négynapos VMG flottavitorlázást idén tavasszal 6 hajóval (2 kategória) szerveztük meg. Az időnk szenzációs volt (28 fok levegő és 22 fok tenger) és kellemes misztrál szinte végig (ÉNy szél 10-18 csomós szél).
Az útvonalaink:
Az első négy nap útvonala: Biograd - Vragada szg. - Dugi Otok, Sali - Kornati szigetek, Levrnaka sziget, Lojena öböl - Mana sziget (As the Sea Rages 1959-es filmet itt vettél fel és a díszletek még itt vannak, amit mi meg is néztünk!) - Kornati szg. , Vrulje öböl - Pasman szg. - Biograd
A második négy nap útvonala: Biograd - Ugljan szg. Muline öböl - Dugi Otok, Dragove öböl (bázis) - Dugi Otok, Veli Rat - Rava szg. - Zut szg. - Gangaro szg. - Biograd
Fantasztikus csapatok jöttek össze ismét spontán módon, és játékosan versenyeztünk az adriai szigetvilágban kétszer négynapot. Minden délelőtt volt egy vitorlás futam és minden délután volt még egy. A két vitorlázás között tartottunk egy ebédszünetet bóján vagy horgonyon, ahol mindenki kicsit tudott töltődni és akár úszkálni is. Esténként közös vacsorák és beszélgetések, amikor igazából 5-6 hajó egy csapattá tudott vállni, ami talán a VMG flottavitorlázásunk valódi lényege. Többen sznorkereztek, és voltak, akik horgásztak is (elég sok sikerrel!), mert minden flottavitorlázáson természetesen van szabad program is. Alapvetően kevés kötöttség van, mindenki az csinál, amit szeretne. :-)
A versenyek mindig játékosak, és a lényeg az, hogy fejlődjünk abban, hogy gyorsabbak legyünk… emellett a gyakorlás soha nem árt és sok emberre kicsit rá is fér :)
Minden érdeklődőt várunk az őszi VMG flottavitorlázáson, aminek az időpontja: szept. 29. - okt. 2. / okt. 2-5. / Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com / +36 20 273 8423

Egyhetes adriai gyakorló vitorlástúra / Brac - Dubrovnik - Brac (2018.05.05-12.)
Hajónk: Beneteau 411 (exrák: spi, radar, AIS)
Útvonal: Brac szg. Milna - Lastovo szg. / Zaklopatica öböl - Saplun lakatlan sziget - Sipan szg. - Lopud szg. - Kolocep szg. - Dubrovnik - Mljet szg. Polace falu - Scedro lakatlan sziget - Hvar szg. - Brac szg.
Időjárás: gyenge szeles (1008mbar - 1002mbar - 1008mbar) és misztrálos, néha kicsit esős (villámlással).
Minden alkalommal a hajó bemutatásával kezdődik a túránk, majd utána biztonsági eligazítás következik. A túráink a gyakorlásról szólnak teljes mértékben, és ennek van minden alárendelve. Persze a tanuláshoz és a fejlődéshez kell a jó hanguat és hát ez is mindig van a hajón… :-)
Gyakorlás: kikötési gyakorlatok, spi gyakorlat, navigáció, horgonyzási gyakorlat, halzolási gyakorlat, fordulási gyakorlat, kormányzási gyakorlatok, motor ellenőrzés, MOB gyakorlat, vitorlabeállítások, csomókötések… plusz szokás szerint minden volt.
Az elméletről is beszélgettünk szokás szerint pl. a COLREG is nagy témánk volt. Igaz ezen a gyakorló / tanfolyam túránk nem volt vizsgázási lehetőség, mert ez már inkább azoknak szól, akik túl vannak már egy tanfolyamon és vizsgával (pl. horvát B vagy magyar III. osztály) is rendelkeznek, de még úgy érzik nincs elég tapasztalatuk az önálló vitorlázáshoz. Tehát ez egy gyakorló / mérföldgyűjtő vitorlástúra volt, ahol a délebbi nagy szigeteket jártuk be.
Minden tavasszal és ősszel szervezünk Brac - Dubrovnik - Brac gyakorló / mérföldgyűjtő vitorlástúrát tapasztaltabbak számára, ez azoknak is szól, akik korábban nálunk kezdtek vitorlázni és meg van már a vizsgájuk is, de még szeretnének gyakorolni és kiváncsiak a déli szigetekre is…
A mostani gyakorló vitorlástúránkon ismét nagyon jó csapat jött össze, és szerintem a következő túrájukon már önállóan fognak menni!
Sok jó szelet, és ahogy a horvát halász mondja: Mirno more! Természetesen :-)
Június 9-16. között lesz egy ugyanilyen Brac - Dubrovnik - Brac gyakorló vitorlástúránk, és még van egy szabad kabinunk! Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com / +36 20 273 8423 Az Ocean Sailing SE információi az egyhetes Adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúráról itt olvashatók és az Ocean Sailing SE aktuális túrái itt találhatók.

Egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra (2018.04.28.-05.05.)
Útvonal: Brac szg., Milna - Ravnik szg., Zöld barlang - Vis szg., Komiza - Bisevo szg., Kék barlang - Prvic szg., Prvic - Zut szg., lakatan öböl - Dugi Otok, Sali - Molat szg., Molat - Zadar - Brac szg., Milna
Hajónk: Beneteau 411 (extrák: radar, ais, spi)
Időjárás: változékony szelek, jugó, misztrál és ismét jugó, majd szél mindenhonnan… A barométer nagyon leesett, egész pontosan 1013mbar-ról 1002mbar-ra 2 nap alatt, és elég komoly esők voltak, a szél azonban max. 23-24 csomó volt nálunk, kicsit délebbre volt a 35 csomós jugó is azonban.
A tanfolyamon mindennap és egész nap gyakoroltunk: horgonyzás, bójára állás, kikötési gyakorlatok (farral és oldalt), egyhelyben megfordulás, vitorlakezelés, spi-zés, radar használat, ais használat, MOB gyakorlat, reffelési gyakorlat, árbócra mászás, éjszakai vitorlázás, parti navigáció, COLREG, VHF rádiókezelés és még sok minden más...
Hétfőn volt teli holdunk és így az egész héten az esti / éjszakai vitorlázások könnyebbek voltak a jó láthatóság miatt...
Egy nagyon jó csapat jött össze ismét, akik szerintem a jövőben is jönnek még velünk gyakorló vitorlástúrákra. Persze az egész csapatnak sikerült a horvát B vizsga Zadarban, gratula minden új szkippernek! :-) Júniusban lesz a következő egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúránk. Jelentkezés és további információ: mederaron@gmail.com / +36 20 273 8423

Gyakorló és mérföldgyűjtő vitorlástúra (2018.04.09-17.) / 3 tenger (Tirrén-tenger, Jón-tenger és Adria) - 900 tmf 9 nap alatt
A hajónk: Beneteau 37-es (2009) / Induló kikötő: Talamone város (Olaszo.) / Végcél Sibenik város (Horváto.)
Az időjárás elég változó volt: szélcsend és viharos szél között volt minden (anticiklon és ciklon is volt!), plusz eső és persze napsütés :-) ... A csapat rendkívüli volt, kiegészítettük egymást, és segítettünk egymásnak az ügyeketekben / reffelésben, mindenben amiben éppen kellett... A Tirrén-tengeren Iván fogott egy 8 kg-os tonhalat is, amit nagyon finoman el is készítettünk. Köszönjük Iván a halat!
A hajóforgalom nagyon komoly volt több szorosban és nagyobb kikötő előtt, több alkalommal kereszteztünk ‘Traffic Separation Scheme' vagyis TSS-t, ami nagyon jó tanulás volt a csapat számára. Sokszor éjszaka teljes sötétben (új hold) komoly figyelem kellett a kompok és nagyon hajók elkerülésére, nekünk kellett figyelni, ők nem mindig figyelnek...
Az időjárásra jellemző volt, hogy a semmiből hirtelen 30 csomós szél jött... a hajón folyamatosan észnél kellett lenni, de ez mindig így van, és ezt is meg kell tapasztalni / tanulni.
Az egyesületünk évente vállal hajószállításokat, ahova legénységnek gyakorlotabb volt tanulóinkat szoktam elhívni. Ez nagyon jó gyakorat és mérföldgyűjtés már haladó szinten, mert most is például 2-3 napokat non-stop mentünk mindenféle körülmény között.
A május 5-12. közötti adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúránkon felszabadult egy hely, akit érdekel további információ és jelentkezés: mederaron@gmail.com / +36 20 273 8423
Az Ocean Sailing SE információi az egyhetes Adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúráról itt olvashatók és az Ocean Sailing SE aktuális túrái itt találhatók.

Pénteken délelőtt előadást tartottam a Földkerülésemről játékosan (és próbáltam érdekesen is) Kecskeméten a Juhar utcai tagintézményben (óvoda, általános iskola, készségfejlesztő iskola). Ezek a gyerekek nem egészségesek, nem mindent értenek, de szerintem a szívükkel többet értenek, mint az egészséges emberek. Próbáltam kedvesen egyszerűen beszélni, és belevonni őket jobban pl. Mit látunk a képen játékkal... Péntek délután Lajosmizse mellett egy tanyasi általános iskolában is tartottam előadást, ahol a Földkerülés mellett a környezetvédelem, és a gyerekkori céljaink elérése volt a fő hangsúlyos témája az előadásomnak. A kicsi családias tanyasi iskola eddig a legszimpatikusabb iskola volt az elmúlt évek sulijai közül... nagyon sokat kaptam itt is.

Schönherz 56. Kollégiumi találkozó (2018.03.10.)
A Műegyetem Villamosmérnöki Karának koleszának öregdiák találkozójára hívtak meg, egész pontosan egy kerelasztal-beszélgetésre. 2004 januárjában itt diplomáztam, és a kollégiumban is nagyon sokat voltam egyetemistaként. A találkozón nagyon sok ismerőssel találkoztam, tanárainkkal, évfolyamtársainkkal… a BME-n nagyon aktív volt a vitorlásélet a MAFC Vitorlás Szakosztály miatt főleg, szóval lassan összeérnek a szálak. Jó volt ismét a koleszban lenni 15 év után ismét… nagyon rohan az idő! :-)

2. Karibi vitorlástúra (2018.02.23-03.03)
Hajónk: Harmony 42 (3 kabinos)
Útvonal: Guadeloupe - Iles des Saintes - Dominika - Maria Galante - Peite Terre Is. (lakatlan szigetek) - Gosier sziget - Guadeloupe
Az időjárás kevésbé szeles és kevésbé esős (a múlt héttel összehasonlítva: a max. Bf 6-os szelünk volt).
Az előzőnél ez a csapat egy valamivel kezdőbb, ezért kicsit nyugisabb útvonalat terveztünk (kisebb távolságokkal). Minden sziget kicsit más... Dominika már évek óta nagy kedvencem, de sajnos a tavaly szeptemberi Maria hurrikán (szél sebesség 260km/ó) teljesen letarolta a szigetet, ami azóta sem épült újra. Szegény sziget, ez a 3. világ és nincs miből újjá építeni a házakat. :-( Az őserdő, a vízesések, a forró vizes fürdő az őserdő közepén, a csodalátos tengerpartok, a karibi indiánok területei és falvai, mind megannyi csoda itt, amire idén csak 1,5 napja volt a csapatnak... Alapvetően 1-1,5 nap jut egy szigetre, ami a legtöbb esetben azért elég, mert kicsik a szigetek. :-)
A trópusi gyümölcsökből, zöldségekből és a helyi halászoktól vett halból nagyon izgalmas vacsorákat tudtunk készíteni. Több alakommal grilleztünk a hajón: halat, ráját, breadfruitot és helyi gyökereket is sütünk fán, amiket a lakatlan öblökben szedünk, nem is értem, hogy tudnak sokan grillezés nélkül vitorlázni. :-)
Szép homokos pálmafás strandok, nagyon izgalmas sznorkerezési helyek, nagyon tiszta tenger és érdekes vízalatti világ, ez az amit ismét megtapasztaltunk. Egy bálna mellett vitorláztunk kb. 1-2 percet, ami szintén nagy élmény volt, és ez minden alkalommal izgalmas és egyedi, soha nem lehet megunni.
Jövőre is biztos szervezek karib-tengeri vitorlástúrát, mert a karibi hangulatot helyi rumokkal, kókusszal, friss helyi gyümölcsökkel mindenkinek meg kéne tapasztalni. Plusz a tél közepén 7-10 nap nyár sokaknak segít a tavasz várásban. :-)

Karibi vitorlástúrák 2018 / 2011 óta szervezek és vezetek a Karibon vitorlástúrákat, és ez az egyik kedvencem tenger már 2007 óta. Minden túránk más természetesen, de a karibi hangulat állandó...
2018 1. túra (2018.02.17-24.)
Hajónk: Dufour 44 (4 kabinos), ami szerintem egy nagyon sportos túravitorlás.
Útvonal: Martinique, Le Marin - St Lucia, Soufriere - St Vincent, Wallibou öböl (A Karib tenger kalóza film egy része itt játszódott) - Bequia sziget - Tobago Cays sziget - Petit Tabac lakatlan sziget - Canouan sziget - St. Vincent, Kingstown fővárosa a szigetnek - St. Vincent, Cumberland öböl - St. Lucia, Anse Cochon - St. Lucia, Rodney Bay - Martinique
Időjárás: meleg, de a szokásosnál több a squall és így az eső is gyakoribb. Szeles az egy hét, 20 csomó alá ritkán megy, de minden nap van Bf. 7-8 is... Szerencsére olyan csapat jött össze, aki élvezték.
Vasárnap átvitorláztunk St. Lucia szigetére a Pitonokhoz jó szélben és gyorsan, élvezetes nap volt... St. Lucia a Karib tenger egyik legszebb szigete, és másnap délelőtt meg is ismerkedett a csapat a szigettel (Soufriere, Piton hegyei, vulkán, botanikus kert, fürdő, őserdő...)
Minden nap más sziget, más öböl és más élmény... Hétfő éjjel már St. Vincent szigetén kötöttünk ki, kedd már Bequia szigete... ismerkedünk a helyi ételekkel, vettünk például langusztát a helyi halászoktól és András el is készítette nekünk nagyon finoman! Bequia szigeten a helyi bár után, ahol helyiek zenéltek calypsot, egy helyi buliban kötöttünk ki, ahol szintén élőzene volt és természetesen raggae... minden nap új élmények :-)
A csapatnak leginkább a kis szigetek tetszettek vagyis a Grenadines szigetek... kis homokos lakatlan szigetek pálmafákkal. :-) A nagy kedvenc a Tobago Cays volt, ahol teknősökkel is úsztunk! Visszafele, amikor már észak felé vitorláztunk még delfinekkel is találkoztunk és végig erős jó szeleink voltak, fantasztikus menetekkel.
Péntek dél körül kötöttünk ki St. Lucia fővárosában a nagyon szegényes és kopott Kingstown-ban. Bármennyire is csodálatosak is a szigetek, a lakatlan öblök, ez akkor is a 3. világ, ahol gyakran pusztítanak hurrikánok is... Szegény ország, szegény lakosokkal ahova a nagyon gazdagok jönnek nyaralni és pihenni. A világ nagyon kontrasztos, és itt nagyon jól látható ez. Ma is sokat vitorláztunk, mint minden nap és jó szeleink voltak (Bf. 6-8 és eső is).
Péntek este lehorgonyoztunk St. Lucia szigetén, egész pontosan a Rodney Bay-ban, ahol a legnagyobb pénteki bulik vannak a környéken... 2010-11-ben sok péntek estét töltöttem itt, azóta ritkábban járunk ide. Még mindig fantasztikus hely, mindenkinek ajánlom! Hajnalban elindultunk vissza Martinique-re, ahova reggelre érkeztünk meg. Csodálatos éjszakai vitorlázás, 20-24 csomós szélben cirkáltunk és közben csodáltuk a csillagokat (pl. Dél Keresztjét).
Szombat reggel a kikötő előtti nagy öbölben leállt a motor. Az oka üzemanyag ellátási probléma. Telefonon beszéltem a charter céggel, és kiküldtek dingivel egy motorszerelőt, aki szintén nem tudta megoldani a problémát, és ezért jött még egy dingi, és két dingivel húztak be a marinába. Amúgy 20-25 csomós szembeszél volt, sok zátony, rengeteg horgonyzó hajó az öbölben, és nagy forgalom, így vitorlával nem lett volna tanácsos beállni. Szóval a végére is maradt izgalom...
Lapok:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  61  62  63  
Copyright © 2010 meder.hu.