Blog


Márc. 16. 19:00-20:30
TŰRÉSHATÁRON INNEN ÉS TÚL - extrém SPORTOLÓI KEREKASZTALBESZÉLGETÉS (KAPSZLI) / Dr. Lénárt Ágota sportpszichológus (Semmelweis Egyetem tanszékvezetője) volt a moderátorunk.
A többi vendég: Kovács László teljesítménytúrázó és Szabó Norbert, a FarFarAway atlanti óceánt kajakkal átszelő expedíció egyik tagja volt.
A téma az volt, hogy ki hogyan élte meg amikor a tűréshatáron túl ment... a személyes tapasztalaton keresztül ezt a világot próbáltuk megmutatni.
Amúgy Ágotával már 2013-ban találkoztam, akkor a MiniTransat szóló Atlanti átkelő vitorlásversenyre készített fel, mutatva néhány módszert. A pszichológiai ráhatással óriási belső energiatartalékok szabadíthatók fel, és ez nem csak az élsportban fontos... Nagyon érdekes beszélgetés volt, nagyon élveztem én is.
Amúgy éppen a Balatonról jöttünk fel, ahol családostul három napot töltöttünk, és természetesen Carinát is meglátogattuk (+takarítottam) Balatonlellén. A fiam életében (7hónapos) most látta először a Balatont és a hajónkat Carinát! :-)
Carina földkerülő vitorlásom átkerül Fonyódra, a VAGABUND Vitorlás Sportegyesület telepére március végén! Nagyon köszönöm a Vízisport Központnak a lehetőséget, és Kocsis Ádámnak a hatalmas segítséget. Szerintem Carina nagyon inspiráló lesz majd a sok-sok gyereknek a vitorlástáborokban nyaranta! Az Ocean Sailing SE (www.oceansailing.meder.hu) és a VAGABUND Vitorlás Sportegyesület a jövőben szervez közös vitorlástábort is, de erről majd még később írok...
Köszönöm a Balatoni Hajózási Zrt.-nek, hogy 7 évig Náluk lehetett Carina (egész pontosan a balatonlellei kikötőben). Külön köszönet Nagy Viktória, Kiss Attila és Fehér Péter!
Békét és Szelet! Méder Áron (www.meder.hu)

Tönkő Gábor műhelyében jártam, ahol a 25-ös T-Jolle-kat is építi. Gábor mesélt a hajóépítésről, majd én meséltem az óceáni vitorlázásról, ahogy én látom... legvégül Wlasitsch Tamás mesélte el a 2016-os Atlanti átkelésük történetét. Tamás találta ki és szervezte meg a Hajógyár látogatást, köszönet a szervezésért!
Gábort nagyon régről ismerem... 1998-ban kezdtem 25-ös túrajolléval versenyezni Gaál Péter barátom hajóján (Lázadó, C22) Fonyódon a Port Lacajban, szóval innen van még a kapcsolat. Gábor 2005-ben Carinát is megnézte Újpesten, ahol Nagypapám kertjében a felújítása zajlott és véleményezte is :)

Karibi vitorlás (2017.02.18-25.)
Induló kikötőnk: Guadeloupe, Pointe a Pitre
A hajónk: Bavaria 42 Match (sportos gyors 'performance cruiser')
LOA: 12,46m / D: 2,45m / Motor: 55HP
Útvonalunk: Guadeloupe - Illes des Saintes - Dominica island - Marie Galante - Guadeloupe
Mivel többen jelentkeztek, ezért idén szerveztem egy 2. karibi vitorlástúrát is hasonló útvonalon, mint az első. Szerintem ez a környék legjobb útvonala: legszebb helyek + rá lehet érezni a Karibra 100%-ban. :-)
Jövőre azért más fele fogunk majd vitorlázni :-) és novembertől majd lehet jelentkezni. A 2018 január - februári célpontunk: Bahamak (690 sziget és több, mint 2000 korallszirt) vagy St. Martin - Anguilla és környékén.
A csapat szombat este érkezett meg a hajóra és ismét egy pörgős hét következett! A csapat egy részével már korábban is vitorláztam, például volt, aki tavaly is velünk volt a Karibon, de persze mindig vannak új csapattagok is, sőt volt, aki tengeren most itt vitorlázott először. :-)
A cél az volt, hogy mindenki jól érezze magát, és teljes legyen a kikapcsolódás és feltöltődés...
Amikor télen a nyárba utazunk, és 30 fok meleg van hirtelen, a tenger 26 fokos és kellemes folyamatos szél van (passzát ÉK-K 15-20 csomós)... vagyis ez a nagybetűs IDEÁLIS vitorlázós idő, ami a hideg havas Budapest után nagyon feltölti az embert, ajánlom mindenkinek! :-) A szigetek csodálatosak - szavakat nehéz találni - homokos pálmafás tengerpart és sok-sok napsütés... és ami miatt én nagyon szeretem, hogy itt ezeken a szigeteken nincs még sok turista :-)
Finom trópusi gyümölcsök, helyi kreol ételek (sok halételük van!), helyi csokoládék, finom helyi rumok, puchok és koktélok... mi kell még egy néhány órás laza vitorlázás után.
A sznorkerezés Guadeloupe mellett Pigneon szigetnél a Cousteau Reserve-nél a legjobb a környéken, mindenki meg is nézte a csapatból. Onnan kapta a hely a nevét, hogy Captain Jacques-Yves Cousteau filmezett itt (a film címe: Le Monde du Silence) 1955-ben. Látnivaló minden szigeten sok van: rumgyártás, csokoládégyártás, dzsungeltúra, vízesések, helyi piacok és kifőzdék, gyorsan és tartalmasan telnek a napok...
A szél egész héten megbízhatóan fújt, nem is nagyon kellett motoroznunk. Láttunk delfineket, repülőhalakat, bálnát és még teknőst is! A vízalatti világ még csodálatosabb, az ember nem is akar kimenni a vízből...
A helyi emberekkel is tudtunk kicsit ismerkedni, és a helyi zenéket mindenki imádta... szóval jövőre is vissza jövünk! Tavaly is ezt mondtuk. :-)

Karibi vitorlás (2017.02.11-18.)
Induló kikötőnk: Guadeloupe, Point a Pitre
A hajónk: Harmony 38 / Hull Type: Fin w/bulb & spade rudder / Rig Type: Fractional Sloop / LOA:11.67m / LWL:10.05m / Beam:3.82m / Listed SA:69.4 m2 / Draft (max.): 1,5m / Displacement: 7450 kgs. / Designer: Mortain & Mavrikios / Builder: Harmony Yachts (Groupe Poncin Yachts) / Víz: 505 liter / Üzemanyag: 200 ltrs.
Útvonal: Guadeloupe - Illes des Saintes - Dominica island - Marie Galante - Guadeloupe
Mivel többen jelentkeztek, ezért idén szerveztem egy 2. karibi vitorlástúrát 02.18-25. között, rögtön az első után. A 2. túrán más hajóval mentünk (Bavaria 42 match), de az útvonal nagyon hasonló volt.
Szombaton délután átvettem már a hajót 16:00-kor, és a csapatot vártam, volt akik már több napja a szigeten voltak, és volt idejük körbe nézni, és ismerkedni a szigettel...
Szombat este bevásároltunk, majd hajóbemutatás és finom helyi vacsora a parton. Vasárnap reggel futottunk ki kellemes szélben (22 tmf vitorlázás 3,5 óra alatt jó szélben). Iles de Saintes főszigetén a Marigot Bay-ben dobtunk horgonyt, ahol csak mi voltunk egy kis település védett öblében, a környező öblök mind tele voltak hajókkal. Festői szépség és karibi hangulat...
Délután séta a környező strandoknál (és úszkálás), majd a sziget központjába is elsétáltunk. Ez egy nagyon aranyos kis szigetcsoport Guadeloupe sziget közelében, és gyakran jártam itt, amikor félévet erre vitorláztam (2010-11)... mert az egyik kedvencem volt a környéken.
A karibi vitorlástúrák alapvetően nyaralós nyugis vitorlástúrák, ahol a hangsúly a Karib szigetvilág megismerésén van. Tehát minden nap vitorlázunk, de csak néhány órát, és a többi idő a szigetek felfedezésével töltjük, sznorkerezéssel vagy strandolással...
Hétfőn átvitorláztunk Dominikára (20 tmf 4 óra), Portsmouth városánál horgonyoztunk le. Ez a másik nagy kedvencem, kedves emberek, nagyon jó piac és sok-sok látnivaló. Dominkán két napot töltöttünk és tejesen bejártuk. Portsmouth a 2. legnagyobb város a szigeten (amúgy 1760-ban ez volt a főváros, de a malária miatt Roseau lett a főváros és maradt is), de csak 3000 ember él itt, szóval kicsi városka... a környék látnivalói: Indian River, Cabrits Nemzeti Park, de elmentünk messzebbre is, például Roseaba, a fővárosba is jártunk... a karibi indiánok falujába is ellátogattunk, a hegyi forró vizes fürdőt is kipróbáltuk, Trafalgar vízesés, Botanikus kert, Csokoládé gyár, Dzsungel túra...
Szerda este a parton a raggie buli elő koncerttel, ahol főleg a vitorlázók voltak...
Mindenkinek nagyon tetszett Dominika, de tovább kellett indulnunk. Csütöröki program: átvitorlázás Marie Galante szigetére, ahol a homokos pálmafás tengerparton tűzet raktunk és sütögettünk...
Pénteken reggel séta St. Louis városában, majd vitorlázás Pointe a Pitre felé, este horgonyzás Gosier szigetnél. Közben persze homokos pálmafás tengerparton pihenés :)
Csak szombat reggel hajóztunk vissza a marinába Points a Pitre városába. Gyorsan elszaladt az egy hét, a Karibon ez ilyen... ma este jön a következő csapat, és indulunk újra a szigeteket felfedezni. :-)

Hajószállítás (nov. 28. - dec. 15.): Portugália, Lagos - Gibraltár (GR és SP oldal is) - Cartagena (SP) - Marseille (FR) (900tmf)
Hajótípus: Comanche 32-es katamarán (Design: J. R. Macalpine Downie / Sail Craft Ltd.)
Paraméterei: L=9,8m / B=4,2m / D=1m / Disp=3,7t / Árbóc=11,7m / Építési év: 1978 /
Víztank: 220l / Üzemanyag tank: 110l / Motor: 2db 10HP
Irodalom, amit használtam: REEDS Nautical Almanac (Atlantic Europe), Atlantic Spain&Portugal (Oz Robinson, Imray Laurie Norie&Wilson) és persze a www.noonsite.com oldal.
Katamarán könyvek, amiket mostanában olvastam: Michael McMullen: Multihull Seamanship / Chris White: The Cruising Multihull
Lagosnak szép nagy marinája van, és sok itt az angol nyugdíjas vitorlázó... és innen szoktak indulni az óceánátkelő csónakok is. (December elején fog indulni innen ismét egy magyar.)
Hétfőn délután érkeztünk meg a Lagos-i boatyardba, a mai és a keddi program: hajóátnézés, felszerelés és műszerek ellenőrzése.
Szerdán már vízre is került a hajó, de a nagy szél miatt a kikötőt a hatóságok lezárták, viszont holnap már nem lesz vihar, szóval csütörtökön indulás!
A Lagosi kikötőbe folyik be a Bensafrim folyó, ami elég kicsi, és így nincs komoly áramlás a 2-3 méteres árapály miatt... A csapatban van teljesen kezdő és gyakorlott vitorlázó is, szóval jól ki fogjuk egészíteni egymást.
Szombat éjszaka kötöttünk ki Gibraltáron, tehát kb. 2,5 nap vitorlázás volt ez a szakasza a hajószállításnak. Folyamatos szembe szelek, és a Gibraltári-szoroson is szembe szelek + szembe áramlat... és persze voltak nagyon komoly szeleink is (30+ csomó) persze szemből. Ez a katamarán, mint a legtöbb nem túl jó negyedszélben. Egy nap Gibraltári javítás és pihenés után indultunk is tovább...
La Linea (Gibraltár) - Cartagena szakaszunk 3,5 nap volt, mivel nagyon gyenge szeleink voltak (és a szokás szerint a végén szemből), és a motorokról sajnos kiderült, hogy a head gasket cserére szorulnak. (A hűtővíz kormos lett, szóval nem használtuk a motorokat és Cartagenaba rendeltünk új gasket-eket, amik péntek este meg is jöttek, és szombaton Józsi ki is cserélte őket.
A Cartagena-i Yacht Club nagyon kellemes hely, a katamaránoknak nincs +50%-os tárolási díja, ezért a marina teli van katamaránokkal. Szombat este a Yacht Club meghívott minket a szokásos BBQ pary-ra, de szerencsére el tudtunk indulni éjjel, és inkább motort szereltünk és készültünk az útra este.
A Cartagena - Marseille szakaszunk gyenge szeles volt, de az utolsó 24 órában viszont már Bf. 4-5-ös félszelünk volt (Kelet), amikor 6-6,5 csomóval is tudtunk vitorlázni. Ez a szakasz 430 tmf, és 4,5 nap hajózás volt.
Dec. 15.-én 13:30-kor kikötöttünk Marseille-be és ezzel véget ért a hajószállításunk. Sok szerencsét Józsi a folyókon és csatornákon egészen Budapestig / Balatonig.

Nov. 12-19. Adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra
Hajónk: Elan 434 Impression, extra: spinakker és radar
Útvonal: Biograd - Vragada szg. - Kornati szigetek megkerülése - Dugi Otok, Telasisca öböl - Dugi Otok, Sali város - Dugi Otok, Bozava - Dugi Otok, Veli Rat - Iz szg. Iz város - Biograd
A csapat ezen a túrán nagyon érdekesen alakult, jött egy svájci és egy pakisztáni is, szóval két nyelvű volt a tanfolyam (magyar és angol). Szerintem az angol szakszavak megtanulása nagyon hasznos, és ajánlott minden magyar vitorlázónak is. Ez nem csak vitorlás tanfolyam, de angol tanfolyam is lett a végére :-)
Az időjárásunk is izgalmas volt a héten: szombat éjjel még erős bóra fújt, ami lassan gyengült, majd 2 nap gyenge szél után bejött a jugó. Pénteken a jugó viharos volt már esővel...
A szuper teli Hold alatt is vitorláztunk, sőt minden nap késő estig vitorláztunk. Az éjszakai vitorlázás nagyon jó összetett gyakorlat: éjszakai hajó fények gyakorlása, sötétben iránytűre kormányzás, sötétben vitorlaállítás és éjszakai navigálás...
A szokásos gyakorlatok is voltak: manővergyakorlat motorral kikötőben, horgonyzás, bójára állás, spizés, radar gyakorlat, MOB, helyes vitorlabeállítás, heave-to, vitorlakezelés... és emellett a gyakorlatok mellett volt elméleti oktatás is mindennap (rádiózás, navigáció, COLREG, szabályok, időjárás...) főleg esténként. Mindenkinek sikerült a horvát B tengeri vizsgája, gratulálok az új szkippereknek! A csapatban sokan voltak, akiknek már volt jogsijuk, de tengeren még nem is vitorláztak... és ők gyakorolni jöttek el egy hétre és nem vizsgázni.
Ez volt az idei év utolsó egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúrája, jövő tavasszal folytatjuk(!) és minden érdeklődő kezdő és tapasztalt vitorlázót várunk szeretettel! Az egyhetes adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúra nagyon ötletes karácsonyi ajándék is tud lenni, és tudok küldeni egy szép ajándékkártyát is! :-) Az Ocean Sailing SE információi az egyhetes Adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúráról itt olvashatók és az Ocean Sailing SE aktuális túrái itt találhatók.

Nov. 6. Hajó átnézés a Balatonon (Marine survey)
Egy volt tanítványom szeretne vásárolni egy 34-37 lábas vitorlást a Balatonra, és együtt átnéztünk egy vitorlást. Hajóvásárlás előtt érdemes egy hajót komolyan átvizsgálni, és a rejtett hibáit megtalálni...
Sok jó szakembert ismerek, aki a kis hibákat télen / tavasszal a vízre tétel meg tudják majd javítani. Az Adriáról is lehet behozni vitorlásokat, egy partnerem csinálja is ezt, néha ez is lehet jó megoldás.
Jó látni, hogy a Balatonon a vitorlások száma évről évre nő, és már kezdenek megtelni a marinák. :-)

Okt. 29. - nov. 5. Adria átkelő vitorlástúra (tapasztaltabb vitorlázóknak)
Útvonal: Brac szg. Milna - Korcula szg. - Dubrovnik (kijelentkezés) - Manfrendonia - Bisevo szg. Kék Barlang - Split - Brac szg. Milna (400tmf)
A hajónk: Beneteau 411 Oceanis, extrák: spi, radar és AIS
Ismét egy nagyon jó csapat jött össze erre az Adria átkelő vitorlástúránkra. Időjárás: bóra vége (28-29 csomós ÉK szél), majd gyenge jugó, majd ismét erős É-i szél esővel, majd szélcsend...
Sok vitorlázás és gyakorlás: spi gyakorlat erős szélben, kikötői manőver gyakorlatok, éjszakai vitorlázás, helyes vitorlabeállítások stb. ... ezeken az Adria átkelő vitorlástúrákon főleg az átkelésen volt a hangsúly és a mérföldgyűjtésen persze.
Vitorláztunk delfinekkel is, sőt az olasz partoknál 15 percen keresztül nekünk ugráltak. :-) November végén lesz egy kis időm, és a 2016-os vitorlás szezon legjobb videóit és képeit kiteszem majd az Ocean Sailing SE videótárába és galériájába. (Amúgy addig a FB oldalainkon lehet a képeinket és videóinkat megnézni.)
Az Adria átkelő vitorlástúrát azoknak szoktam ajánlani, akik már vitorláztak korábban a tengeren, és már van egy alap vitorlástudásuk. A hajózási csatornát éjszaka kereszteztük mindkét alkalommal, és ez nagy érdekes tapasztalás volt mindenkinek! Néhány hatalmas teherszállító csupán 600-800 méterre ment el tőlünk, ezt pontosan lehetett látni az AIS-en is.
Manfredónia egy nagyon szép és aranyos délolasz város, elég sok látnivalóval: 800 éves középkori vár, San Domenico templom, Maddalena kápolna és a 800 éves katedrális. Este 1-2 órán át sétáltunk az óvárosban, és jól bejártuk, mi is korzóztunk, mint a helyiek. Az Ocean Sailing SE információi az egyhetes Adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúráról itt olvashatók és az Ocean Sailing SE aktuális túrái itt olvashatók.

Okt. 22-29. Egyhetes adriai tanfolyam és gyakorló vitorlástúra
Ezen a gyakorló vitorlástúránkon is minden volt: szélcsend, gyenge szél, erős szél és vihar... jugó és bóra főleg.
Útvonalunk: Brac szg. Milna - Zlarin szg. - Tijat szg. (lakatlan) - Dugi Otok, Sali - Ist szg. - Tovarnjak szg. (lakatlan) - Molat szg. - Zadar - Brac szg. (400 tmf)
Egész héten sokat gyakoroltunk: MOB gyakorlatok (Ember a vízben!), spi gyakorlatok, manőver gyakorlatok motorral, bójára állás, helyes vitorlabeállítás és végig mentünk a szokásos RYA gyakorlati tananyagon...
...és emellett az elmélet is téma volt mindennap. A csapatnak egy része vizsgázott a héten (horvát B tengeri jogsi), és mindenki átment szokás szerint. Gratulálok minden új szkippernek!
Ezen a túrán egy kicsit azt szerettem volna bemutatni, hogy milyenek a kis szigetek, és a kis falusi kikötők az Adrián... számomra ezek a legkedvesebbek. Az Ocean Sailing SE információi az egyhetes Adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúráról itt olvashatók és az Ocean Sailing SE aktuális túrái itt olvashatók.

Okt. 8-15. Egyhetes adriai tanfolyam és gyakorlóvitorlástúra
Ötödik éve szervezem és vezetem az egyhetes adriai tanfolyam és gyakorló vitorlástúrákat, amik számomra az egyik legkedvesebb vitorlástúrák. Az elmúlt öt évben a tananyag nem változott: RYA alapú gyakorlati oktatás + balatoni alapok / elméleti oktatás: horvát B+C tananyag + RYA elméleti tananyag... Az egészet persze kiegészítem azzal, ahogyan én látom a vitorlázást, és ahogy én tapasztaltam meg.
A gyakorló vitorlástúra lényege a tapasztalás, és az, hogy együtt elemezzük az időjárás előrejelzéseket, készítjük a napi / heti útvonaltervet / plusz ellenőrizzük a hajót...
Vannak közös gyakorlatok: MOB gyakorlat, horgonyzási gyakorlat, bójára állási gyakorlat, kikötői manőverek, VHF rádió gyakorlat, reffelési gyakorlat... további témák: vitorla beállítás, spinakkerezés, radar, ais és karbantartás / check list.
A mostani heti útvonalunk: Brac szg. Milna - SV. Klement - Vis szg. Komiza - Rogoznica - Tijat szg. - Solta szg. - Brac szg. Milna
Időjárásunk: szeles és változó, max. széllökésünk 45 csomós volt és persze reffelve megvitorláztuk (az egész csapatnak hatalmas élmény volt)... az átlagnál hidegebb volt a héten (oka: Rex-típusú blocking Európában).
A csapat a mostani tanfolyam / gyakorló vitorlástúrán is szenzációs volt, mindenki tanulni jött és gyakorolni. A horvát B tengeri vizsgán mindenki átment szokás szerint, nagy gratula a friss kapitányoknak. A csapat fele nem vizsgázott, csak gyakorolni jött, de persze velük is sokat beszélgettünk az elméletről, az Ő esetükben a gyakorlaton volt a fókusz.
A nov. 12-19. közötti adriai tanfolyam és gyakorló vitorlástúrán még van szabad hely, minden érdeklődőt várunk szeretettel! Az Ocean Sailing SE információi az egyhetes Adriai tanfolyam / gyakorló vitorlástúráról itt olvashatók és az Ocean Sailing SE aktuális túrái itt olvashatók.
Lapok:  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33  34  35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45  46  47  48  49  50  51  52  53  54  55  56  57  58  59  60  
Copyright © 2010 meder.hu.