Mini Transat 2013

’ONE OCEAN, ONE BOAT and ONE MAN’

 

 

Egy álom ébredése…

A kilencvenes évek vége felé hallottam először a MiniTransat szóló Atlanti-óceán átkelő vitorlásversenyről. Azóta tervezem az indulásom ezen a versenyen, vagyis ennek már 15 éve!

 

Röviden a 2013-as Mini Transat-ról

A MiniTransat Atlanti-óceán átkelő szóló vitorlásversenyt kétévente rendezik meg ősszel. 2013-ban a 19. Minitransat Douarnenez kikötőjéből indult (Franciaország Atlanti part) és Pointe-à-Pitre-be, Guadeloupe-ig tartott (Karib tenger). 2013. október 29-én indult a verseny az eredeti okt. 13-ai indulás helyett a folyamatos viharos időjárás miatt... de a viharos időjárás miatt 3 nap versenyzés után a versenyt félbeszakították és mindenkinek meg kellett állnia Spanyolországban. Sada (Észak Spanyolo.) városából volt az új rajt november 12.-én. Az eredeti Kanári szigeteki megállót eltörölték, mert már nem volt idő rá...

A verseny rajtja után néhány órával már 40csomó fölötti szelek és viharos tenger fogadott minket. Nagyon sokan kiállni kényszerültek műszaki meghibásodások miatt (árboc törések, kormány törések, tőkesúly vesztés stb.) Nekem a negyedik nap tört el az árbocom és 1 hétig tartott míg kiértem a szükség vitorlázattal Marokkó partjaihoz (Safi).

Beszámoló a versenyről és a szükség vitorlázatról részletesebben: http://meder.hu/konyv2/blog/index.php?page=1&view=short

Ezen a vitorlás versenyen én voltam az első magyar induló, de nem tudtam teljesíteni a távot. A 84 szkipper 40% feladta a versenyt és 60% érkezett meg csupán. A verseny történetében a 2013-as MiniTransat egyértelműen a legnehezebb volt és 2013-ban volt a legtöbb kiállás is.

Az árboc törésem fő oka: régi árboc és anyagfáradás.

  

Mini 650-es verseny eredményeim 2012-13:

1. La Trinité - Plymouth (2012) / 280tmf : 15. hely (41óra) 20 hajóból, a verseny közben eltört az egyik kormánylapátom és emiatt lassítani kellett. Co-skipper: Piers Tyler (Új-Zéland)

2. UK Fasnet 6.50 (2012) / 565tmf: 6. hely (5,5nap) 14 hajóból. Co-skipper: Brian Caldwell (USA)

3. Trophée Marie-Agnes (2012) / 220tmf: 44. hely (2nap 1óra) 50 hajóból. Az utolsó 20órában nem tudtam levenni a szétnyílt Code 0 (furling spi), mert a felhúzó kötele kinyílt... Sajnos nem vittem magammal boatsman széket. Szóval 1 csomóval lassabb voltam, mint a többi Mini 650-es és lassan lemaradtam...

4. Les Sables - Les Açores - Les Sables (2012) / 2540tmf : DNF vagyis feladása a versenynek. Az okok: kormány törés a második napon, autopilot veret törés az 5. napon és emiatt visszafordulás Spanyolország felé, 6. napon az akkumulátorok is tönkrementek váratlanul, régiek voltak már... 28 Mini 650 serie-ből 9 feladni kényszerült ezt a versenyt.

5. La Trinité - Plymouth (2013) / 280tmf : 15. hely (56óra és 19perc) 17 hajóból. A verseny vége felé az Angol csatornánál még 5. helyen is voltunk, de fáradt voltam és hoztam néhány rossz döntést... 12perc volt köztünk és a 14. helyezett között és mondhatni az egész mezőny végig nagyon közel volt egymáshoz. Co-skipper: Fazekas József

6. UK Fasnet 6.50 (2013) / 565tmf: 2. hely (5,5nap) 11 hajóból. Co-skipper: Slobodan Velikic (Horváto.). Összesítettben (vagyis protokkal közösen) 17 hajóból 3. hely!

7. Trophée Marie-Agnes (2013) / 220tmf: 34. hely (1nap 12óra) 48 hajóból. Viharos időjárásban eltört a spinakker bum guy kötelem és nem tudtam spinakkerezni az utolsó 8órában. Az előző 5 hajó és köztem csupán percek voltak... 

 

A Mini 650-es hajókról:

Röviden: nagyon kicsi, nagyon sportos, nagyon gyors :-)

Bővebben: az első MiniTransat szelleme egy alacsony költségű alternatíva volt a nagy óceáni verseny hajókkal szemben. 1977-ben rendezték meg az első mini Transat versenyt Mini 650-esekel és azóta minden második évben rendezik. A hajók folyamatosan változnak, ami fix. az a hossza…

A Mini 650 hajó tervezése egy úgynevezett “box rule” alapján történik.

A koncepció ‘downwind speed-run’-ra tervezni, mivel az Atlanti-óceáni átkelő MiniTransat a passzát övezetben, tehát bőszeles menetben történik.

Híres mini 650-es tervezők az utóbbi években: Manuard, Lombard, Finot, Magnen és Rolland.

Két kategóriája van az osztálynak: a Production (Serie) és az extrém Prototype típus. Méreteiben és megjelenésében hasonlóak, azonban nagy a különbség a két kategória között.

Production hajónak a ‘Classe Mini’ szabály alapján akkor nevezzük a mini 650-est, ha legalább tíz hajó épült belőle ugyanazon boatyardon. A héjnak, a fedélzetnek és az árbocnak pontosan ugyanolyannak kell lennie. A Production hajók nem használhatnak a héjra, a fedélzetre és az árbocra szénszálas technikát. A Production hajók: fix tőkesúllyal rendelkeznek, csak a fedélzet elrendezése és a veretek elrendezése változtatható.

A Classe Mini eddig engedélyezett Porduction hajói: Pogo (tervező: Rolland, 1995), Super Calin (tervező: Magnan, 2001), Naus (tervező: Bandel, 2003), Pogo 2 (tervező: Finot, 2003), Zero (Tervező: Lombard, 2005), Ginto (tervező: Magnen, 2005), Dingo (tervező: Rolland, 2005) és Tiptop (tervező: Manuard, 2006), Dingo 2, Nacira Mistral, Pogo 3, DAME ARGO, LOMBARD ARGO 6,50 és BERTRAND OFCET 6.50 .

A Production kategóriában évek óta a Pogo 2 nyeri a MiniTransat-ot és nagyobb mini 650-es versenyeket. Ez a leggyorsabb (és legdrágább) production hajó.

A Protoype hajót kevesebb szabály alapján lehet tervezni és építeni. Engedélyezett: az ultra könnyű ‘carbon fiber’, a ‘Nomex-cored hulls’, a ‘canting and sliding keels’, a ‘carbon fiber wing masts’ és emellett még egyéb különleges anyagok is használhatnak. A híresebb Prototype hajó tervezők: Sebastien Magnen, Pierre Rolland, Marc Lombard, Simon Rogers, Groupe Finot, Owen & Clarke. Néhány amatőr is tervezett és épített már Prototype hajókat, de azok kevésbé voltak sikeresek.

A mini 650-es osztály jelenleg a legaktívabb ’offshore’ osztály, több mint 7 800 tengeri mérföldet kitevő kétszemélyes versenye van Európában évente. A szervezők a Francia, az Angol, a Spanyol és az Olasz Mini Osztály.

A MiniTransat-ot hívják a szóló óceáni versenyvitorlázás Forma 3000-jének. Relatíve olcsón lehet venni ilyen vitorláshajókat és nem szükséges csapatnak segítenie a versenyzőt. Innen kerülnek ki a Vendee Globe és a többi komoly óceáni versenyre a szkipperek, ez a verseny a belépő az óceáni versenyzővilágba.

További információk a versenyről: http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_Transat_6.50

 

Tapasztalatom:

1. A szóló vitorlázásban nagyon nagy tapasztalatom van. 3 év alatt kerültem meg a Földet egyedül, három óceánon és tucatnyi tengeren át vezetett az utam. A kikötőkben, a marinákban és a boatyardokon minden alkalommal egyedül készítettem fel a hajót, nem volt mögöttem technikai csapat sem.

2. A mini650-es vitorláshajó 6,5 méter vagyis 21 láb hosszú vitorlás. Mérete nagyon hasonló méretű Carina méretéhez (Carina hossza 19 láb). A nagy különbség: Carina egy lassú régi túravitorlás hajónak számít, a mini 650-es egy nagyon gyors modern óceáni versenyhajó (pocket racer) ezzel szemben. A belső terük, vagyis a szűkösség és a spártai életmód, amit ez követel nagyon hasonló.

3. Megfelelő tapasztalat vitorlás projektekben, eddig két hosszabb sikeres vitorlás projektet vezettem:

2006. szept. – 2009. szept. (3 év) szóló vitorlás Földkerülés Carinával (adventure sailing)

2010. szept. – 2012. febr. Adria – Ausztrália, Sydney (1,5 év) vitorlázás egy 13 m-es  vitorlással - csapattal és néha egyedül (yacht cruising).

A megfelelő háttérmunka, szervezet és kapcsolat rendszer elengedhetetlen a sikerhez.

4. 20 éve vitorlázok folyamatosan a tengereken, óceánokon és több, mint 100 000 tengeri mérföld van már mögöttem. Ez elég tengeri és óceáni vitorlás tapasztalat e versenyhez. Képesítésem korlátlan tengeri kishajóvezetői engedély (magyar Tengeri Osztály, Közlekedési Felügyelet).

 

Négy év után eladtam Felicityt

2015. novemberében eladtam Felicityt, a Mini 650-es versenyvitorlásomat, ezzel lezárult a MiniTransat projektem és a Mini 650-es vitorlázásom.

Az elmúlt 6 (2010-15) évben nem találtam szponzort, aki komolyan tudta volna támogatni az óceáni verseny vitorlázásomat. Ahhoz, hogy a TOP 3-ban legyek évente 50 millió Ft-ra lett volna szükségem. Régi hajóval, régi vitorlákkal, régi auto pilottal stb. nem igazán lehetett esélyem. Nagyon sokat tanultam az elmúlt 4 évben a vitorlázásból, versenyezésből, projekt felépítésből és nagy szerettem ezt a vitorlás osztályt és örülök minden percéért!

 

2012-15 között a Mini 650-es versenyvitorlásomra az Atlantin 38 magyar vitorlázó jött ki!

Folyamatosan lehetett hozzám csatlakozni edzésekre, túrákra és akár versenyekre is. Voltak vitorlásversenyzők, voltak tapasztalt túravitorlázók, de jöttek ki kezdő vitorlázók is. Sok embernek meg tudtam mutatni az óceáni versenyvitorlázást és még több ember a meder.hu oldalon keresztül virtuálisan vitorlázott velünk.

A hajón nem volt mosdó és minden kényelem hiányzott. Felicity egy versenyvitorlás, tehát vizes menet volt mindig, de HATALMAS élmény is, mert nagyon gyors!

Everything can be found at sea, according to the spirit of your quest.’ Joseph Conrad

 

További információ:

Méder Áron

www.meder.hu

aron@meder.hu

+36-20-273 84 23

Skype: mederaron

OCEAN SAILING SE (www.oceansailing.meder.hu)

 

Békét és Szelet!